Na prawidłowy rozwój dzieci ma wpływ niezwykle wiele czynników, tak iż trudno właściwie wyeliminować wszystkie zagrożenia. Istotny jest styl życia matki jeszcze w okresie prenatalnym, a także później, w czasie karmienia, kiedy dziecko i jego organizm są ściśle uzależnione od tego, jak odżywia się mama, czy się wysypia i jak znosi stres oraz w jakim środowisku żyje i pracuje.
Profilaktyka i zapobieganie
Nic dziwnego, że naukowcy donoszą coraz częściej o rozmaitych kwestiach, mających ogromny wpływ na prawidłowy przebieg ciąży a także na późniejsze zdrowe funkcjonowanie maluszka. Rośnie świadomość społeczna dotycząca tych zagadnień, dlatego kobiety starające się o dziecko z wyprzedzeniem zaczynają uzupełniać braki w organizmie, przyjmując jeszcze przed poczęciem magnez z witaminą B6 czy kwas foliowy.
Wiele kobiet w czasie ciąży decyduje się na dość ryzykowne badania prenatalne, mogące ujawnić występowanie jakichś zaburzeń rozwoju u dziecka. Często podejmują wysiłek przestrzegania odpowiedniej diety, chcąc zapewnić dziecku to, co najlepsze.
Diagnoza autyzm – co dalej?
Co jednak zrobić, kiedy okazuje się, że dziecko nie rozwija się prawidłowo, mimo największego wysiłku rodziców? Bywa przecież i tak, że zaskakuje nas w przykry sposób genetyka, ujawniając się w postaci rzadkich zaburzeń. Jednym z całościowych zaburzeń rozwoju dzieci jest autyzm. Nieprawidłowości rozwoju objawiają swoje spektrum praktycznie we wszystkich sferach – dziecko ma problemy z komunikowaniem się z otoczeniem, z trudem buduje i podtrzymuje relacji z ludźmi i środowiskiem wokół siebie.
Najważniejsza jest wczesna diagnoza. Im szybciej bowiem podejmie się terapię – zależnie oczywiście od formy autyzmu – tym większe są szanse na pomoc dziecku autystycznemu. Dla rodziców wybawieniem może być przedszkole dla dzieci z autyzmem, oferujące cały pakiet edukacyjny, w ramach którego dzieci są prowadzone przez doświadczony personel tak, aby jak najlepiej przygotować się do wejścia w życie społeczne z potrzebnymi do tego umiejętnościami interpersonalnymi.
Dla autystycznego dziecka problematyczne jest często zauważenie czy wyśledzenie procesów, które dla dzieci rozwijających się prawidłowo są łatwe do odtworzenia. Mówi się wprost o zaburzeniach teorii umysłu, pozwalającej dzieciom na zmianę perspektywy czy inne operacje poznawczo-pojęciowe, u dzieci autystycznych mocno zaburzone.